Singlesvakantie Cyprus 2019

31 mei 2019 - Nicosia, Cyprus

CYPRUS 24 - 31 MEI 2019, CRUSJ

Aanvankelijk leek het erop dat we maar met een klein groepje richting het Turks/Griekse eiland zouden afreizen, maar hoe dichterbij de vertrekdatum kwam hoe groter het aantal medereizigers groeide! Op de gesloten Facebookpagina liep het niet echt storm, maar ik richtte toch ook maar een WhatsApp-groep op waar iedereen beetje bij beetje zich aan toe liet voegen tot we tot de totale groep van 15 man kwamen!

DAG 1 & 2 REISDAG EN BIJSLAPEN BIJ HET ZWEMBAD

24 mei was het dan zover, we spraken buiten bij Schiphol af omdat er al eerder op demiddag een vertraging  was aangekondigd, die uiteindelijk langer en langer werd (3 uur!)…geen goed beging van de reis, maar gelukkig was het gezellig en vond de groep elkaar en maakten we kennis met elkaar.

De reis duurde LÁNG, té lang en het werd steeds stiller omdat iedereen moe was van het lange wachten en op de luchthaven rondhangen. Na een vlucht van ruim 6 uur waren we dan eindelijk vroeg in de ochtend op het Turks/Griekse eiland en doken sommigen even hun bed in voor een powernap om vervolgens nog wat van het ontbijt mee te kunnen pikken.

De rest van de dag hebben we bij het zwembad gelegen en genoten we van een verfrissend drankje bij de welkomstbijeenkomst georganiseerd door onze reisleidster en ’s avonds aten we een echte Cypriotische mezze maaltijd en de sfeer zat er meteen goed in!

DAG 3, BUSTOUR SCHIEREILAND KARPAZ

Vandaag vertrok ik samen met onze reisleidster en slechts één enkele reisgenoot met de bus naar Karpaz. Onderweg pikten we nog een paar Corendonners bij een ander hotel op voor we onze reis voortzetten.

De eerste stop was bij een traditioneel Cypriotische olijffabriek waar de traditionele en huidige manier van het olijfolie proces kregen te zien.

Onderweg kregen we veel informatie van onze Nederlandstalige gids over de uitgebreide, politiek enorm ingewikkelde en roerige geschiedenis van het eiland. Ik zal me de hele week over de verdeeldheid van het eiland blijven verbazen als leek.

Ik denk onderweg een Kokaburra of Bijeneter te hebben gezien en zag ook een Steenuiltje op een ruïne muurtje hoppen.

Na een lekkere lunch reisden we verder naar Golden Beach, qua uiterlijk geen bijzonder (mooi) strand, maar in juni komen er veel schildpadden er hun eieren leggen die in augustus/september uitkomen. Gedurende die periode mag er ook niet over het strand gelopen worden, maar enkel op de houten vlonder.

We hadden geen spijt van de tour en vonden de door de vorige groep genoemde minpunten wel mee vallen. W hebben een lekkere relaxte busdag gehad (iets wat ik niet snel doe en vind op een zonvakantie) en veel mooie natuur gezien.

We sloten de dag af met weer een groepsdiner in het haventje van Kyrenia waarna sommigen nog een drankje bij het hotel deden, maar een paar (waaronder ik) moe waren door slaaptekort en we naar onze appartementjes vertrokken.

DAG 4, BUSTOUR FAMAGUSTA

Ook vanmorgen weer vroeg uit de veren voor een bustour die ons als eerste naar het klooster van Barnabas bracht waar we het verhaal van de heilige te horen kregen en fotograveerden we zijn sacofaag.

We tourden door naar de ruïnes van Salamis waar het vooral errug wárm was! Maar zeker de moeite waard! We maakten foto’s tussen de Ionische en Korintische pilaren (die ik herkende door/met dank aan de cursus kunstgeschiedenis van mijn moeder!) en zochten tijdens de verhalen van onze Nederlandse gids zoveel mogelijk de schaduw op, want de zon was meedogenloos warm en sterk!

Onderweg naar de lunch in het centrum van Famagusta reden we langs de wijk Varosha, een wijk die sinds de Turkse bezetting in 1974 compleet verlaten is en waar alleen nog de skeletten en overblijfselen van vele luxe hotels, resorts en woningen staan. We bezochten ook de oude St. Nicholaaas kathedraal die tegenwoordig een moskee is en dwaalden door straatjes en winkelden wat.

Omdat er maar weinig mee gingen naar het visrestaurant ging ik met twee meiden naar de haven van Kyrenia en aten we heerlijk met z’n drietjes aan het water en sloten we de dag af met een cocktail.

DAG 5, JEEPSAFARI

Vandaag vertrokken we met twee jeeps de bergen in met Britse gidsen. Eén jeep zou langs een wine tasting gaan, en die waar ik in mee reed ging off-road de bergen in en bracht ons naar de mooiste uitkijkpunten waar je normaal gesproken niet zomaar komt. Het werd al gauw weer erg warm maar de uitzichten waren de moeite waard! We maakten veel foto’s en genoten tussen de middag van een lekkere lunch waar ik de heerlijkste kip óóit heb gegeten en namen daarna een verfrissende duik in zee.

Omdat we het strandje mwah vonden gingen we wat eerder terug naar het hotel en verbleven daar de rest van de middag aangenaam onder de parasol bij het zwembad.

DAG 6, CRUISE

Vanmorgen vertrokken we naar de haven van Kyrenia waar een gület, een traditioneel houten schip, ons opwachtte. De gület bood aan dek zowel zon- als schaduwplekjes waar het heerlijk vertoeven was op de ligbedjes met een relaxed achtergrondmuziekje.

Tussen de middag was er lunch aan boord en ankerden we diverse keren om een verfrissende duik in het verrukkelijke en prachtig helder blauwe zeewater te nemen.

Toen ik hoorde dat de kans geboden werd om de jetskieën tijdens één van de stops hoefde ik daar geen secónde over na te denken! Helaas mocht er maar één jetski tegelijk varen dus was er geen animo vanuit de groep om elkaar af te wisselen. Dit liet ik mijn enthousiasme voor de geweldige watersport natuurlijk niet temperen dus toen de jetski arriveerde trok ik vlug mijn zwemvest aan en klom op de jetski.

Vergeleken met de twee jetski’s waar ik eerder op heb gevaren was dit een geweldig en mooi (moderner/nieuwer) model dat soepel stuurde en zich prettig tot gave snelheden liet voeren! De zee werkte ook mee en was lekker rustig waardoor ik heerlijk over het water scheurde. De 10 minuten waren veel te snel voorbij, maar waren voor een tourtje alleen ook wel weer lang genoeg (en duur zat! ;) ).

Een ander groepje klom daarna op een band en liet zich over de golven stuiteren en gilden het uit van plezier!

’s Avonds gingen we uit in een club genaamd The Cage en was gevestigd in het hotel Cratos. Helemaal te vergelijken met een avondje clubben op Ibiza vond ik het niet, maar de sfeer zat er goed in en het was gezellig met de groep.

DAG 7, NICOSIA

Vandaag gingen we naar Nicosia, de unieke in tweeën gedeelde hoofdstad van Cyprus en we leerden nog meer over de rijke historie van het eiland van onze Nederlandse gids. We bezochten de Selimiye moskee, de Arab Ahmet wijk en de bazaar waar ik een leuke schelpen hanger kocht die perféct in het interieur van mijn onlangs betrokken appartement past!

Met paspoort in de hand liepen we door de bewaakte grensovergang van het Turkse naar het Griekse gedeelte van de stad. Het verschil tussen de twee delen werd al heel gauw duidelijk: we konden weer met euro’s i.p.v. Turkse lira’s betalen, de prijzen stegen en het winkelpersoneel was onvriendelijker in de grote, bekende winkels. Wel vond ik er mijn befaamde souvenirtje en kocht ik twee verschillende embleempjes. Deels om de eerste beste die ik tegenkwam te bemachtigen, maar ook om de verdeeldheid van het eiland te representeren. Mijn vakantie kon (samen met het jetskieën) niet meer stuk nu ik mijn verzameling weer had aangevuld!

DAG 8, LAATSTE RELAXDAGJE

Vandaag vertrokken sommigen naar Acapulco, maar mij leek een relaxed dagje bij het zwembad met mijn boek (waar ik deze hele week na dag 1 niet meer aan toe was gekomen) me een príma manier om van de laatste dag op dit mediterrane eiland te genieten en nog een beetje échte rust te pakken. Ik had mijn kamer verlengd dus hoefde mijn koffer ’s avonds pas te pakken.

Ik vorderde lekker in mijn boek en al veel te snel werd het tijd om te douchen, mijn koffer weer in te pakken en een hapje te eten in het restaurant van het hotel.

De terugreis verliep íets voorspoediger dan de heenreis, maar evengoed met wat vertraging. Als het aan mij ligt was dit echt de laatste keer met prijsvechter Corendon!

Zaterdagochtend landden we weer op Nederlandse boden en wachtten pap&mam me op Schiphol op en na mijn koffer van de band te hebben getild en mijn reisgenoten gedag te hebben gezegd stapte ik om 9.00 uur weer lekker in mijn eigen bedje en sliep tot 13u. Daarna was de vakantie van de wasmachne en het wasrek voorbij en ging ik al gauw weer terug over tot de orde van de dag.

Ik kijk terug op een gezellige, warme en drukke maar toch ook heerlijk ontspannende vakantie. Het heeft me goed gedaan na mijn turbulente verhuizing er echt even tussenuit te zijn geweest.

Nu op naar de volgende reis, een stedentrip Lissabon met een vriendin!